Sterkt resultat og økt lønnsomhet for Lindex

I dag presenterer Lindex sitt resultat og sine salgstall for andre kvartal og første halvår i år. Det viser sterk utvikling for selskapets salg og lønnsomhet.

Moteselskapets driftsresultat økte i andre kvartal 2018 med 56 prosent sammenlignet med året før og utgjorde 19,6 MEUR. En sterk salgsøkning med høyere bruttomargin og et vellykket effektivitetsprogram har bidratt til økningen i fortjeneste.

«I løpet av året har Lindex implementert endringer og innsats for å styrke konkurransekraften og øke lønnsomheten. Dette får nå en positiv effekt, og det sterke resultat gjenspeiler Lindex’ gode vekst», sier konsernsjef Susanne Ehnbåge.

En vellykket vår- og sommerkolleksjon, sammen med en inspirerende vårkampanje, resulterte i god salgsvekst i alle Lindex’ markeder. Det totale salget økte i andre kvartal med 5,4 prosent i lokal valuta og med 4,5 prosent i sammenlignbare butikker. Salget økte i de første seks månedene med 1,1 prosent i lokale valutaer og 0,3 prosent i sammenlignbare butikker.

«Vi har styrket vårt kommersielle motetilbud, og den gode salgsytelsen i alle Lindex’ markeder er et bevis på dette. Våre nettsalg økte med hele 66 prosent i andre kvartal, og vår digitale innsats er viktig for å gi kundene våre en enda mer inspirerende handleopplevelse. Nå går vi en spennende høst i møte, og jeg har et veldig positivt syn på alt foran oss,» sier Susanne Ehnbåge.

Nina Haugen
Manager, Marketing & Merchandiser Norge