Lindex styrker samarbeidet med WaterAid

Lindex og WaterAid lanserer et samarbeidsprosjekt for å øke tilgangen til rent drikkevann og sanitetstjenester, samt forbedre hygieniske forhold i Dhaka i Bangladesh. Prosjektet fokuserer på et område i Dhaka der mange av tekstilarbeiderne som produserer klær for Lindex bor. Prosjektet tar sikte på å styrke kvinner og jenter og er en del av Lindex’ dedikerte bærekraftige arbeid for kvinner og vann.

«Vi i Lindex har i mange år arbeidet aktivt hos leverandørene våre for rent drikkevann samt bedre helseforhold og sanitetstjenester for kvinner. Vi er veldig stolte over det tette samarbeidet med WaterAid og det faktum at vi nå har en positiv innvirkning på mennesker også utenfor fabrikkene», sier Anna-Karin Dahlberg, Sustainability Manager i Lindex.

Lindex har vært partner med WaterAid siden 2014 og øker nå samarbeidet med det nye prosjektet. Prosjektet fokuserer på Mirpur, et område i Dhaka i Bangladesh, der mange tekstilarbeidere som produserer klær for Lindex, bor. Få mennesker i området har tilgang til rent vann og ordentlige toaletter. Dette fører til helseproblemer og sikkerhetsrisikoer som kvinner og jenter er spesielt utsatt for. Gjennom samarbeidet mellom Lindex og WaterAid kan innbyggerne og skoleelever i området få tilgang til rent vann og sanitetstjenester. Prosjektet samarbeider med lokale partnere for å gi utdanning i skoler om helsestell og menstruasjonshygiene. Kvinner og jenter vil bli spesielt involvert i prosjektet ved å ta del i nylig lanserte gründergrupper og grupper som sprer kunnskap om hygiene.

«Uten rent vann, sanitetstjenester og hygeniske forhold kan ikke mennesker leve gode og sunne liv. Likevel mangler millioner av mennesker i Bangladesh rent vann og sanitetstjenester. Prosjektet som vi nå starter sammen med Lindex, kommer til å gi tusenvis av mennesker en bærekraftig endring og forbedre livene deres for alltid», sier Cecilia Chatterjee-Martinsen, Executive Director i WaterAid Sweden.

Les mer om det tette samarbeidet mellom Lindex og WaterAid her.

WaterAid er en internasjonal organisasjon som arbeider for en verden der alle har tilgang til rent vann og sanitetstjenester. Hvert år forandrer organisasjonen livene til millioner av mennesker gjennom økt tilgang til rent vann, helsetjenester og forbedret hygiene i de fattigste samfunnene i verden. WaterAid samarbeider med lokale partnere for å finne bærekraftige og langvarige løsninger. WaterAid påvirker også beslutningstakere for å øke innsatsen for disse grunnleggende behovene på nasjonalt og globalt nivå. WaterAid arbeider i 35 land og har siden 1981 gitt 26,8 millioner mennesker rent vann og 26,8 millioner mennesker sanitetstjenester. Besøk www.wateraid.org/uk for å få mer informasjon om WaterAid.

Foto: WaterAid/Abir Abdullah

For mer informasjon:
Nina Haugen, Manager, Marketing & Merchandising
E-mail: nina.haugen@lindex.com

För mer information, kontakta:
Eva Jonasson

Media Relations Responsible, Lindex