Lindex kunder rundet opp over 800 000 kroner for rent vann.

I en uke har Lindex kunder rundet opp kjøpet sitt til fordel for WaterAid. De innsamlede pengene går direkte til WaterAids viktige arbeid med å forbedre tilgangen til rent vann, og sanitærfohold for mennesker i verdens fattigste samfunn.

”Wateraids ambasadør Jan Eliasson sa en gang at ”sammen” er et av de viktigeste ordene i verden. For det er bare sammen vi kan skape en bedre verden. Jeg vil derfor takke alle sammen i Lindex, og alle kunder som valgte å runde opp kjøpet sitt. Sammen sørger vi for at flere mennesker får tilgang på rent vann, og en bedre framtid” sier Cecilia Chatterjee-Martinse, generalsekretær på WaterAid Sverige.

Kampanjen har pågått i alle Lindex butikker fra 24. august til 30. august. I gjennomsnitt rundet kunden opp for 8 kroner, og sammenlagt over 800 000 kroner. Noe som viser hvor viktig hver krone er, og hvor mye forskjell den kan gjøre.

”Jeg vil takke alle kunder og medarbeiderer som viser stort engasjement som har bidratt til at flere mennesker skal få tilgang på rent vann. Vannproblemet er en viktig sak for oss på Lindex, og jeg stolt over at vi kan støtte WaterAid i deres utrolig viktige arbeid” sier Elisabeth Peregi, midlertidig Ad.min på Lindex.

Tilgang på rent vant, og gode sanitærforhold er en menneskerett. Til tross for dette, mangler 650 millioner mennesker tilgang på rent vann, og 2,4 milliarder mennesker har ikke tilgang på ordentlige sanitæranlegg. Om lag 290,000 barn dør årlig av sykdommer grunnet mangel på vann, og skittent vann. Det betyr at nesten 800 barn dør hver dag.

Hvert år endrer WaterAid livet for millioner av mennesker ved å forbedre tilgangen til rent vann, og sanitæranlegg i noen av de fattigste samfunnene i verden. Flere barn kan overleve barndommen, risikoen for underernæring minsker, og familier kan holde seg friske.  Timer som tidligere ble brukt på å hente vann, kan bli brukt på skole og arbeid. Det vil si at tilgang på rent vann kan hjelpe samfunn og land ut av fattigdom sirkelen.

WaterAid er en internasjonal organisasjon som jobber for en verden der alle har tilgang på rent vann, og ordentlige sanitæranlegg. WaterAid samarbeider med lokale partnere for bærekraftige og langsiktige løsninger. De jobber også med å påvirke beslutningstakere for å øke innsatsen for disse grunnleggende behovene på nasjonalt og globalt nivå. WaterAid jobber i 37 land, og siden 1981 har organisasjonen hjulpet 25 millioner mennesker med å få tilgang på rent vann og 24 millioner mennesker har fått tilgang til sanitærannlegg. Besøk http://www.wateraid.org/se for mer informasjon.

För mer information, kontakta;

Eva Jonasson