Lindex anerkjennes for sitt arbeid for likestilling og kvinners helse – tar engasjementet med til FN-initiativ

11. juli deltok Lindex på toppmøtet om familieplanlegging i London, og fortalte om sitt arbeid for å forbedre livet til kvinnene i moteforetakets globale leverandørkjede. Lindex forpliktet seg også til å styrke kvinner og deres helse, ved å delta i bevegelsen ”Every Woman Every Child”, et initativ fra FNs tidligere generalsekretær, Ban Ki-moon.

Toppmøtet om familieplanlegging samlet FN, regjeringer, stiftelser og foretak fra den private sektor, i arbeidet med å støtte målet om universell tilgang til seksuell og reproduktiv helse for kvinner som lever i verdens fattigste land.

Under toppmøtet fortalte Lindex om arbeidet foretaket gjør for likestilling og kvinners helse, gjennom prosjekter som ”HERproject” og ”WE Women by Lindex”. Sistnevnte prosjekt handler om å integrere likestillingsspørsmål i leverandørenes ledelsessystemer. Lindex forpliktet seg også til FN-initiativet Every Woman Every Child, som er i tråd med moteforetakets arbeid for å forbedre livet til kvinnene i deres globale leverandørkjede.

Elisabeth Hedberg snakker om temaet «The Power of Private Sector Networks to Reach More Women and Expand Access to Family Planning».

Kvinner er sentrale i virksomheten vår i Lindex, og likestilling og kvinners helse er fokusområder for oss. Vi tenker at samarbeid er nøkkelen til å gjøre en forskjell, og vi er veldig stolte over å delta på dette viktige toppmøtet, sier produksjonssjef i Lindex, Elisabeth Hedberg.

Toppmøtet om familieplanlegging ble arrangert av Storbritannias utviklingsminister, FNs befolkningsfond (UNFPA) og Bill & Melinda Gates Foundation, og arbeidet er en del av FNs bærekraftsmål og 2030-agendaen. Det anerkjennes at den private sektoren har en viktig rolle og samarbeid er avgjørende for å forandre kvinners liv og bidra til en friskere, mer stabil og bedre økonomisk framtid for alle. En investering i kvinners seksuelle og reproduktive helse og rettferdigheter, vil bidra til at jenter og kvinner kan fortsette på skolen, stå i en jobb og leve opp til sitt fulle potensial.

Les mer om HER-project her.

Les mer om WE Women by Lindex her.