Fortsatt økning i helårsresultatet for Lindex

Når Lindex i dag presenterer resultatene for 2016, viser det at moteselskapets strategiske prioriteringer og tiltak gjennom året har ført til en fremgangsrik utvikling og økt lønnsomhet.

Lindex fikk et resultat på 532 millioner svenske kroner, som er en økning på 28 prosent sammenlignet med 2015. Økte marginer og god kostnadskontroll bidro til resultatøkningen. Lindex hadde en meget sterk omsetningsvekst første halvdel av 2016, men en tøff høst med trafikknedgang til butikkene og et møte med historisk sterke salgstall, gjorde at omsetningsresultatet for fjerde kvartal ble svakere enn forventet.

«Vårt sterke resultat gjenspeiler veksten som Lindex har hatt, tross en svakere avslutning i omsetningen. De strategiske tiltakene vi har gjort og den engasjerte innsatsen til alle våre ansatte har vært sentrale for utviklingen vår», sier konsernsjef Ingvar Larsson.

Lindex har fokusert på å skape en mer fleksibel organisasjon og på å styrke kundemøtet, noe som har resultert i økt kundetilfredshet. Motekjeden har også fokusert på å øke lønnsomheten i sine markeder og redusere antall tapsbringende butikker, der avviklingen av virksomheten i Russland var en del. For å styrke den totale shoppingopplevelsen, vil Lindex fremover fokusere enda mer på den digitale opplevelsen og øker både satsningen og sine investeringer på dette området.

«Hos oss er kunden alltid i fokus, og de digitale satsningene fremover er viktige for å gi kundene en enda mer inspirerende shoppingopplevelse. Vi vil også fremover se en økt tydelighet i våre motekonsepter, på alle vareområder, og vi tar ytterligere steg i arbeidet for å bygge varemerket Lindex. De fantastisk store fremskrittene vi har gjort for en mer bærekraftig mote er også en viktig nøkkelfaktor fremover», sier Ingvar Larsson.

Vil du vite mer om Lindex’ arbeid videre og de spennende tingene som kommer, ta kontakt med:

Nina Haugen, Manager, Marketing & Merchandising
E-mail: nina.haugen@lindex.com