Angående ulykken på fabrikken Multifabs Ltd i Bangladesh

Mandag denne uken skjedde det en forferdelig ulykke i en fabrikk hos en av våre viktigste leverandører i Bangladesh, Multifabs Limited. Produksjonen hadde, ved tiden da eksplosjonen inntraff, stengt på grunn av en høytid, men en del av fabrikken var åpen på grunn av vedlikeholdsarbeid av en varmtvannsbereder, og det var her ulykken skjedde. Den aktuelle informasjonen vi har, er at ti personer ble drept i ulykken og mange er skadet. De skadde er på ulike sykehus der de blir tatt hånd om og de familiene som er berørt får hjelp fra lokale myndigheter og Multifabs Ltd.

Vi tar selvfølgelig denne ulykken på største alvor, men akkurat nå er våre tanker hos de rammede. Vår dypeste medfølelse og sympati går til familiene som er rammet. Vi har samarbeidet med Multifabs Ltd i mange år og vi kommer til å jobbe sammen med og støtte dem på alle mulige måter.

Som en del av vårt arbeid med arbeidsmiljø, helse- og sikkerhetsarbeid signerte vi Bangladesh Accord i 2013. Etter dette har vi sett en markant forbedring i helse- og sikkerhet på arbeidsplass. Multifabs-fabrikken ble gransket av BSCI i mai 2016 med karakteren God (B), uten tydelige avvik fra retningslinjene til BSCI.

Hittill ser det ut som det er en forferdelig ulykke som har inntruffet. Vi følger med på situasjonen, våre lokale Lindex-ansatte er på fabrikken sammen med Bangladesh Accord for å hjelpe til med å finne ut av hva som har skjedd.