Lindex viser store fremskritt for sin mer bærekraftige mote

Lindex er i topp ti, som en av verdens største forbruker av økologisk bomull og mer bærekraftige materialer som Lyocell og resirkulert polyester, i følge Textile Exchange sin seneste rapport.

25 prosent av Lindex sitt totale sortiment består av økologisk bomull, og som en del av sitt dedikerte arbeid med å øke bruken av bærekraftige materialer, jobber Lindex også med å erstatte de syntetiske fibrene med mer bærekraftige alternativer som Lyocell og resirkulert polyester.

Utover å øke bruken av mer bærekraftige materialer, har Lindex intensifisert sitt arbeid med å forbedre sine produksjonsprosesser for å kunne redusere bruken av vann, energi og kjemikalier. Motekjeden har blant annet sett over vaskeprosessene i sin denimproduksjon, og har som mål å utvide arbeidet med mer bærekraftige prosesser til flere produkter enn denim.

Textile Exchange, som nylig publiserte markedsrapporten om mer bærekraftige fibrer og materialer, er en global non profit-organisasjon som fokuserer på å minimere de skadelige effektene av den globale tekstilindustrien og maksimere de positive effektene. Textile Exchange er bransjeledende innen miljømessig og sosialt foretrukne fibrer og materialer og produserer årlige markedsrapporter.

Hanne Wergeland
Press Contact, Lindex Norge