Lindex publiserer sin bærekraftsrapport for 2015

I dag publiserer Lindex sin bærekraftsrapport for 2015. Rapporten viser selskapets resultater etter en dedikert innsats innenfor mange bærekraftige områder. Noen av høydepunktene er; en økning på 64% i andelen bærekraftige plagg mot året før, målbevisst arbeid med helseopplæring for kvinner i leverandørkjeden, 1,3 millioner euro ble donert til kampen mot brystkreft, samt forbedrede produksjonsprosesser med mindre miljøpåvirkning.

‘Å handle bærekraftig er en nøkkelverdi i Lindex, og den påvirker alt vi gjør. Jeg er meget stolt over de mange og gode resultatene vi har oppnådd så langt. Vi jobber målrettet mot målsetningen vår om at 80 % av våre plagg skal komme fra bærekraftige kilder innen 2020, og vi har allerede oppnådd 42 % i 2015’, sier konsernsjef i Lindex, Ingvar Larsen.

Dette er Lindex sin ellevte bærekraftsrapport. Rapporten inneholder både en oversikt og omfattende informasjon om selskapets bærekraftige initiativer og resultater. Blant disse er resultatene etter dedikert innsats på områder der Lindex har langvarige forpliktelser:

Forbedrede produksjonsprosesser
Lindex har forbedret sine produksjonsprosesser, med et resultat at disse nå krever mindre vann, energi og kjemikalier. Som en konsekvens av dette produseres nå bortimot alle denimplaggene til Lindex på mer bærekraftige måter, i tillegg til at de lages i bærekraftig bomull. Denne investeringen i å benytte bærekraftige fibrer og prosesser ble lansert med kampanjen Better Denim – now and forever

Opplæring av kvinnelige arbeidere i leverandørkjeden
Kvinner har en viktig rolle i Lindex sin virksomhet. Derfor etterstreber moteselskapet å bemyndiggjøre kvinner på mange vis. Gjennom HERhealth-prosjektet i Bangladesh, Pakistan og India har Lindex utdannet 12 000 kvinner, nesten 50 % av de kvinnelige arbeiderne i leverandørkjeden, i hygiene, personlig helse og ernæring.

Bidrar i kampen mot brystkreft
2015 var nok et flott år for Lindex sitt bidrag i kampen mot brystkreft, hvor det ble donert 1,3 millioner euro. I fellesskap med kundene, har Lindex bidratt med over 10,8 millioner euro siden 2003.

Rapporten i sin helhet er tilgjengelig her.

Nina Haugen
Manager, Marketing & Merchandiser Norge