Svensk samarbeidsprosjekt får bærekraftspris under nordisk motegalla

Det vellykkede svenske samarbeidet Sustainable Water Resources (SWAR) for en renere tekstilproduksjon, ble tildelt Habit Modegalans anerkjente bærekraftspris for 2015. Lindex er en av initiativtagerne til prosjektet, i samarbeid med KappAhl, Indiska og Stockholm International Water Institute. SWAR ble hedret av Habit for sin påvirkning på mer effektiv bruk av vann, energi og kjemikalier i tekstilproduksjonen i India.

I dette prosjektet for en mer bærekraftig tekstilproduksjon har vi vist styrken i samarbeid og felles læring. Sammen våre leverandører og bransjekollegaer har vi med enkle midler oppnådd fantastiske resultater. Og dette er bare begynnelsen. Nå utvider vi prosjektet til flere fabrikker og land, sier Production Support Manager i Lindex, Anna-Karin Dahlberg.

Fabrikkene som har deltatt i SWAR-prosjektet har spart mer enn 360 millioner liter vann årlig de siste to årene, noe som tilsvarer vannbehovet til mer enn 3,5 millioner mennesker. Gjennom det overgripende nettverket STWI (Sweden Textile Water Initiative), er det nå vellykkede pilotprosjektet utvidet til flere steder i India, samt til Kina, Bangladesh, Tyrkia og Etiopita, og påvirker dermed 120 fabrikker som leverer til 20 kjente tekstilforetak.

SWAR har gjort det mulig for oss å overgå nesten alle nøkkeltallene vi identifiserte i prosjektets oppstartsfase. Det gjelder både miljømessig, sosialt og økonomisk. Dessuten fikk vi klare bevis og tydelig informasjon gjennom vannmålere som ga oss det eksakte bildet på vannforbruket, gjennomføringsbeskrivelser for hvert gjennomførte prosjekt, samt erfaringer fra fabrikkene. Denne typen nøyaktig informasjon er ofte meget vanskelig å hente frem når man jobber bransjeoverskridende, sier både Indiska, Lindex og KappAhl.

SWAR-intitiativet setter verdien på vann i sentrum for effektiv ressursutnyttelse og utviklingen av bærekraftige løsninger. Fremgangsmåten kombinerer målbare resultater med kunnskapsøkning, samt å styrke ansatte på alle nivåer i foretaket, fra hovedkontor til fabrikksgulv. Dette er en markedsdrevet tilnærming som skaper behov for bærekraftig vannforbruk i produksjonen. Den er basert på risikoreduksjon, og forsyner løsninger som oppfyller disse behovene.

Om SWAR (Sustainable Water Resources)
SWAR er et kunnskaps- og teknologistøtteprosjekt for 64 leverandører og underleverandører til de svenske tekstilforetakene Indiska, KappAhl og Lindex i India (Delhi NCR og Rajasthan). Prosjektet ble samfinansiert av foretakene og Sveriges bistandsmyndighet for internasjonalt utviklingssamarbeid, Sida, og ble gjennomført av SIWI (Stockholm International Water Institute).

Mer informasjon om Sweden Textile Water Initiative (STWI) på www.stwi.se
Mer information om Stockholm International Water Institute (SIWI) på www.siwi.org

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Linda Skogsberg
Sustainability Communications Coordinator, Lindex
Phone: +46 31 739 51 58
E-mail: linda.skogsberg@lindex.com

For more information, please contact:

Linda Skogsberg
Sustainability Communications Coordinator, Lindex