Lindex lanserer bærekraftig denimkolleksjon

Lindex lanserer nå sin første denimkolleksjon som er laget av bærekraftige fibrer. Kolleksjonen er produsert ved vann- og energibesparende prosesser, med lavere miljøpåvirkning. Etter en innledende miljøvurdering av kolleksjonen for å måle miljøpåvirkningen, ble både vaskeprosesser og oppskrifter optimalisert i samarbeid med eksperter fra det spanske konsulentfirmaet Jeanologia. Resultatet var en betydelig reduksjon i vann- og energiforbruket. Vannforbruket ble redusert med opptil 42 % og energiforbruket med 27 %.

Vi er meget fornøyde med resultatet, og dette er kun begynnelsen. Vi ser kontinuerlig etter hvordan vi kan forbedre oss med hensyn til produksjonen av våre motevarer, og vi jobber hardt for å redusere vår innvirkning på miljøet. I denne bærekraftige denimkolleksjonen har vi plukket ut våre mest populære denimprodukter til dame og barn, og jobbet oss gjennom vaskeprosessene. Små endringer har gitt meget gode resultater. Nå ser vi frem til å innføre denne teknikken på all denimen vi produserer, sier Lars Doemer, global sjef for bærekraft i produksjonsavdelingen.

Ved å bruke Jeanologias programvare, Environmental Impact Measuring (EIM), for å måle miljøpåvirkning, har produksjonskontoret i Bangladesh samarbeidet med våre leverandører for å finjustere alle leddene i deminproduksjonen for å gjøre den mer miljøvennlig. Noen vaskeprosesser ble fjernet, blant annet ekstra skyllinger, og andre ble slått sammen. Til sammen har dette kraftig redusert bruken av vann, energi og kjemikalier.

«Lindex og Jeanologia jobber tett sammen ved hjelp av EIM programvaren, og dataene som samles inn gir Lindex kontroll over energi-, vann- og kjemikalieforbruket i sine kolleksjoner. Vi har samarbeidet om å lage et vakkert og autentisk produkt på en bærekraftig måte som sparer miljøet. Det er ikke bare produktet som er viktig, også hvordan det produseres har betydning, det er del av produktets DNA», sier Enrique Silla, direktør for Jeanologia.

Lindex har som mål at 80 prosent av alle våre produkter skal produseres ved mer miljøbesparende prosesser innen 2020.

Den bærekraftige denimkolleksjonen finnes i alle Lindex-butikker og på lindex.com.

Om Jeanologia
Jeanologia er et forsknings- og utviklingssenter som er verdensledende på løsninger for de avsluttende prosessene i klesindustrien. Gjennom programvaren Environmental Impact Measuring, skåres tekstilproduksjon etter lav, middels eller høy miljøpåvirkning, og dette hjelper produsentene til å kontrollere vann-, energi- og kjemikalieforbruket i produksjonen. Les mer på jeanologia.com

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Linda Skogsberg
Kommunikasjonskoordinator for bærekraftsarbeidet i Lindex