Lindex feirer forfatteren og kunsteren Tove Jansson med en unik Mummi-kolleksjon

Neste år ville den berømte forfatteren og kunstneren, Tove Jansson, ha fyllt 100 år. Dette vil Lindex markere ved å lansere en unik Mummi-kolleksjon der 10% av omsetningen går til UNICEFs verdensomfattende arbeid med å fremme barns muligheter til å lære og lese og skrive.

Ved å ha spennende samarbeider med andre designere eller organisasjoner, kan Lindex være med å skape bedre forutsetninger for våre medmennesker. Det føles helt klart ekstra godt at det er barna som er i fokus, ettersom barn er en stor del av vår hverdag både privat og i jobbsammenheng, sier Ingvar Larsson, Design- og innkjøpsdirektør i Lindex.

Lindex har også tidligere hatt Mummi-motiver i sin design, men i år er det utviklet en unik kolleksjon med mange nye print og produkter.

”Jeg har jobbet med nye materialer og kvaliteter, det synes for eksempel i strukturen i fargeblandingene. Jeg har også skapt en rolig og tidløs fargefølelse, for at plaggene skal kunne være noe du vil samle på og beholde lenge. Gråmelange, offwhite og rosamelange er viktige farger i denne kolleksjonen. Hvert plagg kan brukes separat eller i kombinasjon”, forteller Linda Sturesson, designer i Lindex.

Mange av de populære Mummi-karakterene dukker opp i trykkene, i tillegg til jubileumsmønsteret, som er designet spesielt for 100-årsjubileet. Lindex har også en egen bokmerkeillustrasjon som dukker opp igjen på noen av plaggene.

I forbindelse med kolleksjonslanseringen gir Lindex også kundene mulighet til å runde opp sitt beløp i kassen i hele februarmåned. Inntektene går til UNICEFs skoleprosjekter og vil bidra til å gi barn mulighet til og gå på skole.

Skolegang er den mest effektive medisinen vi har for å bekjempe fattigdom. Uten utdannelse er nesten ingenting mulig, med utdannelse blir det meste mulig. Når barna lærer seg å lese, skrive og regne så blir de selv i stand til å bryte den negative spiralen av fattigdom, sykdom og død. Lindex sitt engasjement betyr varige positive endringer for barn, sier generalsekretær i UNICEF Norge Bernt G. Apeland.

Mesteparten av kolleksjonen er laget i økologisk bomull, og består av 15 produkter i størrelser til baby og barn opp til 122 cm. Kolleksjonen vil selges i samtlige av Lindex’ butikker og online på lindex.com fra uke 6.

For flere og høyoppløste bilder, besøk Lindex Newsroom
Nyhet!
Abonner på nyheter fra Lindex og følg Lindex i sosiale medier

Nina Haugen