I dag publiseres Lindex’ bærekraftsrapport for 2013

I dag publiserer Lindex sin niende bærekraftsrapport. I løpet av året som har gått har Lindex blant annet økt sitt bærekraftige sortiment med 39 prosent, redusert strømforbruket i butikkene og gitt 10,5 millioner svenske kroner til kampen mot brystkreft.

Vi har et ansvar for å gjøre det vi kan for å handle ansvarsfullt og jobbe med bærekraftig mote, både i større og mindre sammenhenger. Ta for eksempel lanseringen av vår nye kolleksjon, LXM, for menn, som bestod av 95 prosent økologisk bomull, sier konsernsjef i Lindex, Göran Bille.

Lindex’ bærekraftige mote stod for hele 17 prosent av sortimentet i 2013.

«Det skal øke kraftig fremover. Målet er at 80 prosent av sortimentet vårt skal bestå av bærekraftig mote i 2020″, forteller Göran Bille.

Andre eksempler på hva Lindex har oppnådd i 2013, er at strømforbruket i butikkene er redusert med 3,6 prosent sammenlignet med foregående år, og med 11 prosent siden 2010. Lindex har dessuten redusert flyfrakten med 1,5 prosent og fortsetter å holde en høy grad av åpenhet, blant annet gjennom å ha offentlige leverandørslister. Internasjonalt har Lindex vært en av initiativtagerne til SWAR, et prosjekt for renere tekstilproduksjon i India og har, gjennom sin hovedeier Stockmann Group, signert Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh, noe som utfyller Lindex’ pågående og langsiktige arbeid for å forbedre brann- og bygningssikkerheten ved fabrikkene i Bangladesh.

«Vi ser en økt interesse hos kunder og ansatte rundt bærekraftsspørsmål og utviklingen vår på dette området. Derfor er denne årlige oppsummeringen samt innblikk i hva vi har oppnådd så langt, og utfordringer og muligheter vi ser ligger foran oss, veldig viktig for Lindex», forteller Sara Winroth, bærekraftskoordinator og miljøsjef i Lindex.

«Vi tilbyr flere plagg laget av gjenvunne materialer i år enn noensinne tidligere, og fremgangen på våre ulike markeder viser at kundene våre setter pris på det vi tilbyr. Vi jobber aktivt med bærekraftsspørsmålene og er stolte over de stegene våre ansatte har vært med på å oppnå i år. Å tilby rette produkter, til rett pris og til rett tid er en del av vårt bærekraftsarbeid, og her kommer vi til å fortsette å satse fremover», avslutter Göran Bille.

Høydepunkter for Lindex i 2013

• Utpekt til Årets Motekjede på Habit Modegalan
  • Økt det bærekraftige sortimentet med 39 % mot foregående år
  • Det bærekraftige sortimentet stod for 17 % av våre kolleksjoner i 2013. Målet er 80 % i 2020
  • Redusert strømforbruket per butikklokale med 3,6 % mot foregående år, og med 11 % sammenlignet med 2010
  • Redusert andelen flyfrakt med 1,5 %
  • Lansert en ny kolleksjon for menn, LXM, som bestod av 95 % økologisk bomull
  • Publisert sine leverandørslister for økt åpenhet
  • Gjennom Stockmann Group, signert Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh for sikrere arbeidsforhold for tekstilarbeidere i Bangladesh
  • Innført designprisen Lindex Tomorrow for nye designere
  • Gitt 10,5 millioner svenske kroner til kampen mot brystkreft i samarbeid med våre kunder. Siden 2003 har Lindex-konsernet samlet bidratt med 71 millioner svenske kroner
  • Vært en av initiativtagerne til SWAR, et prosjekt for renere tekstilproduksjon i India

Last ned rapporten

För fler och högupplösta bilder, besök Lindex Newsroom.

För mer information, kontakta;
Kaisa Lyckdal