Lindex Spring 2014

Våren setter starten for moteåret og en ny motesesong som ligger foran oss. Den evige og spennende utviklingen i moteverdenen ligger til grunn når Lindex’ designteam tolker neste sesong. Resultatet er flere innholdsrike kolleksjoner for den kommende våren.

”Det er alltid veldig inspirerende å gå i gang med arbeidet med en ny sesong. Våren 2014 er virkelig intet unntak – det føles som vi går inn i en ny kreativ æra. Det skjer mye med moten nå, ikke minst når det gjelder silhuetter og materialer. Det aller viktigste er de ulike overflatene og strukturene. I blant kan man nesten ikke se om det er vevde eller strikkede materialer. I enkelte tilfeller skapes strukturen av et trykket mønster,” sier Nina Starck, designsjef i Lindex.

Bold Graphic
Med denne kolleksjonen gir designteamet det nye året en fresh start, som kommer til utrykk i valg av farge, form og mønster. Vi får se en ny silhuett som leker med volumer. Dette skapes gjennom kvaliteter som neoprene og limte stoffer, som står i kontrast til mer skjøre og gjennomsiktige materialer. Fargepaletten består av svart og hvitt, lyse nyanser av grått, skarp gult og lilla. Mønstre er viktig for trenden og mønsterbildet preges av modige valg – vertikale striper og rutenett, og kolleksjonens it blant dyremønstrene er slange.

Soft Pastels
Denne kolleksjonen preges av en dus og vårlig fargepallett bestående av myke pasteller. Det kjennes nesten som det er lagt til et Instagram-filter for å gi disse fargene en laid back og cool følelse. Nøkkelord er mykt og solbleket. Gråbeige fremhever og matcher pastellene perfekt. Ulike vaskeeffekter og pigmentfarging skaper interessante overflater. Dyreprint som tiger og sebra gir et coolt innslag til denne trenden. Silhuetten er avslappet, bekvem og lag på lag. Kolleksjonen er lett å style, bomberjakken til den elskede, lett slitte jeansen eller de utvaskede sorte buksene, og topper med coole print. Nøkkelplagg for denne kolleksjonen er deilige oversizede cardigans, mønstrede jakker og bukser med slim boyfriend-silhuett, som skal være vide opp og smalere nede, samt t-shirts og topper med print.

Desert dreaming
En kolleksjon som tolker vårens bohemtrend på en fresh måte, en eklektisk miks av kulturer skapt for bylivet. Det er en krydret fargesamling, inspirert av solnedgang og nomadenes ørkenliv: magenta, rødt, varme nyanser av sand og tobakk. Statementplagg som setter trenden er jakker i nye silhuetter, som blusejakken, jakken i grov canvas med metallutsmykning, samt strikkejakker med frynser. Også viktig er boheminspirerte paisley-mønstrede skjørt, cardigans med en håndstrikket følelse, broderte bluser, og favorittjeansen med en relaxed passform.

“Vårens viktigste plagg er definitivt jakken og buksene. Jakken kommer i mange ulike modeller, fra den lille nette blusejakken uten knapper, til lengre varianter med mere volum. Også buksen er et viktig plagg denne våren. Det finnes massevis av modeller som man bare må ha – vide, cropped, gulrotformet – bare for å nevne noen. Buksen har stor betydning og styrer hvilken silhuettype du vil skape. Denne våren forlater vi alle gamle musts, det er på tide å gjenoppdage seg selv og skape sine egne regler for silhuetter, farger og materialer,” avslutter Nina Starck.

For komplett Lindex Spring Lookbokk besøk Lindex Newsroom.

For flere og høyoppløste bilder, besøk Lindex Newsroom
Nyhet! Abonner på nyheter fra Lindex og følg Lindex i sosiale medier