Lindex bidrar till ökad fabrikssäkerhet i Bangladesh

Förra veckan träffades Lindex och övriga medlemmar bakom el- och byggnadssäkerhetsavtalet för att skapa säkrare arbetsförhållanden för textilarbetare i Bangladesh. Vid mötet, som ägde rum i Genevé, beslutades om organisation och tidplan. Tempot är högt. Redan 15 juli ska nästa steg vara genomfört.

El- och byggnadssäkerhetsavtalet initierades 2013 av de två internationella fackföreningarna Industry All Global och Union UNI Global Union. Totalt har 70 klädmärken och återförsäljare skrivit på avtalet och det finns möjlighet för fler att sluta upp.

Lindex är ett av två svenska modeföretag som hittills anslutit sig till säkerhetsavtalet.

Nästa steg i avtalet är att samla in information om vilka fabriker som undertecknande bolag har produktion i. Redan den 15 juli ska namnen på alla fabriker vara inlämnade. Dessutom ska en grundlig genomgång av fabrikernas el- och byggnadskonstruktion göras av oberoende inspektörer som utses av organisationen bakom säkerhetsavtalet. Granskningen beräknas pågå under nio månader. Den avslutas med en rapport som de undertecknande bolagen kommer att följa upp tillsammans med berörda fabriker.

Enligt avtalet ska medlemmarnas tidigare erfarenheter och det arbete som bedrivs idag tillvaratas. Lindex, som har lång och bred erfarenhet genom sitt arbete inom BSCI, kommer att bidra i processen.

”Lindex har arbetat med elsäkerheten i fabrikerna en tid tillbaka och det har varit en del i hela Stockmankoncernens hållbarhetsarbete, bland annat genom egna och externa inspektioner på de fabriker som koncernen använder. Vi tycker att detta är en viktig fråga och att vi nu går samman och blir starkare ökar möjligheterna till en snabb och hållbar förändring för textilarbetarna i Bangladesh. Det är viktigt för oss”, säger Elisabeth Hedberg, chef för Lindex produktionskontor.

Resultatet av Genevémötet offentliggjordes den 8 juli i form av planen för ”The Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh’s Garment Industry”, läs mer.

För mer information, kontakta;
Kaisa Lyckdal Press Relations Manager, Lindex
Tel: 46 31 739 50 60
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med över 470 butiker på 16 marknader. Vår affärsidé är att erbjuda ett inspirerande och prisv��rt mode. Lindex sortimentet omfattar flera modekoncept inom dam-, barn- och underkläder för modeintresserade kvinnor. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com