Totalt over 50 millioner til kampen mot brystkreft

– resultatet av ti års innsamling av Lindex sine kunder og ansatte Innsamlingen i kampen mot brystkreft satte også i år ny rekord da Lindex sine kunder og ansatte bidro med 4,6 millioner kroner , hovedsakelig gjennom Missoni Lindex-kolleksjonen.

Gjennom de ti årene som kampanjen har pågått, er over 50 millioner kroner donert til kreftforskningen. De innsamlede pengene går til arbeidet med å bekjempe brystkreft, gjennom forskning og kunnskapsspredning om sykdommen.

– Jeg ønsker å rette en stor takk til alle våre kunder og ansatte, som gjennom flere år har vist et stort engasjement og bidratt med sin støtte, sier Hanne Leino, administrerende direktør i Lindex Norge.

Flere kvinner overlever brystkreft i dag

Takket være forskningen på brystkreft overlever stadig flere sykdommen.  I dag lever 89 % av alle brystkreftpasienter fem år etter diagnose, takket være tidligere oppdagelse og bedre behandling.
Men prisen for økt overlevelse er at behandlingen har blitt tøffere. Brystkreftpasienter får nå mer og tøffere behandling enn tidligere, noe som kan få betydning for livskvaliteten, både under behandling og etterpå. For noen er bivirkningene varige og kan føre til at pasienten kan slite med seneffekter i lang tid – kanskje resten av livet.

Pengene fra årets aksjon går til forskning på personlig tilpasset kreftbehandling, slik at færre blir overbehandlet. Dette vil spare mange kreftpasienter for varige bivirkninger, og sørge for riktigere bruk av ressurser i kreftbehandlingen.

Lindex er den største enkeltbidragsyteren til Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Deres bidrag utgjør en forskjell for de rundt 2 800 kvinnene som hvert år rammes av sykdommen, sier Anne Lise Ryel generalsekretær i Kreftforeningen.

4,6 millioner er samlet inn i Norge

Pengene i år er samlet inn gjennom at 10 prosent av salgsinntektene fra Missoni Lindex-kolleksjonen er donert til kampanjen samt halvparten av salgsinntektene av det rosa armbåndet. Missoni Lindex-kolleksjonen ble solgt i de fleste av Lindex sine 460 butikker i 16 land. I tillegg er salget av rosa sløyfer, pins, reflekser og handlenett en veldig viktig bidragsyter. I Norge ble 4,6 millioner kroner samlet inn.

– I år er vi stolte over å fortelle at vi har slått alle våre tidligere rekorder. En viktig bidragsyter til årets donasjon har vært det mye omtalte designarbeidet, Missoni Lindex- kolleksjonen. Vi er glade for at vi, gjennom vårt engasjement, kan donere enda mer penger til den viktige forskningen, noe vi ønsker å ta del i, i fremtiden også, sier Hanne Leino

For flere og høyoppløste bilder, besøk Lindex Newsroom
Nyhet!
Abonner på nyheter fra Lindex og følg Lindex i sosiale medier