Lindex tilbakekaller t-skjorter til barn

Lindex har av forsiktighetshensyn valgt å tilbakekalle fire t-skjorter fra sitt barnesortiment. Dette skyldes at bildetrykket på plaggene inneholder for høye verdier av ftalatene DEHP (dietylheksylftalat), DINP (diisononylftalat) og DIDP (diisodecylftalat). Kunder som har kjøpt disse t-skjortene bes om å returnere dem til en Lindexbutikk og vil da få pengene tilbake.

Det er forbudt å bruke DEHP i leker og småbarnsprodukter. Siden Lindex setter strengere krav enn det som er lovbestemt, har vi valgt å anta et forbud mot alle disse ftalatene i våre plagg.

Vi beklager at disse plaggene ved en feil har passert våre sikkerhets- og kvalitetstester. Våre produkter, og spesielt barneklærne våre, gjennomgår omfattende tester for å oppfylle våre sikker-hetskrav. Disse t-skjortene oppfyller ikke kravene og vi har derfor valgt å avslutte samarbeidet med fabrikken som har sviktet i sine rutiner. Ingen andre produkter i vårt sortiment er berørt.

T-skjortene er solgt i størrelsene 86-140 cm og har bildetrykk av Hello Kitty og Star Wars.

For mer informasjon kontakt:

Nina Haugen, Manager, Marketing & Merchandising, Lindex
E-post: nina.haugen@lindex.com
Mobil: 99 51 43 53

Lindex sin forretningsidè er å tilby en inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av forskjellige konsept innen dameundertøy, damekonfeksjon, barneklær og kosmetikk. Med omtrent 400 butikker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tsjekkia, Slovakia, Russland og Midtøsten er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjede. Lindex er en del av det børsnoterte finske konsernet Stockman. Mer informasjon finnes på www.lindex.com.