Lindex reduserer sine CO2-utslipp med Energijakten

Lindex rapporter om en fortsatt reduksjon av CO2-utslipp. Det viser motekjedens CSR-rapport for 2009 som offentliggjøres i dag. Reduksjonen skyldes i hovedsak mindre flytransport, men også butikkene har redusert sitt strømforbruk gjennom Energijakten.

På ett år har Lindex Norge redusert strømforbruket med 3,3 prosent. 12 butikker har blitt miljøsertifisert gjennom Steen & Strøm sitt Miljøfyrtårn.

Dette er fjerde året at Lindex presenterer sin CSR-rapport, om arbeid knyttet til miljø, etikk, sosialt ansvar og menneskerettigheter. CSR-rapporten viser hvilke mål Lindex jobber mot, og hvilke fremskritt bedriften har gjort i løpet av året. En vellykket satsing i 2009 har vært Energijakten, som samler alle strømsparende miljøaktiviteter. Målet er å redusere strømforbruket med gjennomsnittlig 10 prosent innen årsskiftet, og Lindex er allerede på god vei.

– I løpet av det siste året har Lindex arbeidet i det store og små, for en mer bærekraftig utvikling. Vi strever for å jobbe med dette i vårt daglige arbeid. Det omhandler alt fra å redusere energiforbruket, til å sørge for at produksjonen av våre plagg skjer i fabrikker som aktivt jobber for å gi arbeiderne sine gode vilkår og et godt arbeidsmiljø. Basert på årets rapport, kan jeg konstatere at arbeidet vårt gir resultater, sier Sara Winroth, miljøsjef og leder for CSR-arbeidet i Lindex.

Miljøaspekter har vært i fokus for hele organisasjonen Lindex og bedriften har et langsiktig mål om å redusere CO2-utslippene. I 2009 reduserte Lindex sitt totale CO2-utslipp med 2,6 prosent. Nedgangen skyldes i hovedsak at færre varer blir transportert med fly. Det har vært en nedgang på 25 prosent i lufttransporten i forhold til året før.

– CSR-rapporten viser ikke bare framgangen, men også at vi står overfor mange vanskeligheter og utfordringer gjennom måten vi arbeider på. Det er derfor viktig å opprettholde en åpen dialog med våre interessenter. Lindex eier ingen egne fabrikker, men jobber i stedet med forskjellige leverandører. Vårt mål er at leverandørene skal ha gode forhold, og at det skal skje en kontinuerlig forbedring ved fabrikkene Lindex bruker, sier Sara Winroth.

Siden 2004 har Lindex vært med i Business Social Compliance Initiative (BSCI), et samarbeid på tvers av bransjer, som arbeider for å forbedre forholdene for fabrikkarbeidere ved å jobbe ut ifra felles etiske retningslinjer. Nå har Lindex tatt enda et steg for å bedre oppfølgingen av dette arbeidet. I 2009 satte Lindex i gang med å utvikle et nytt IT-system, som gir alle som er involvert i innkjøpsprosessen et enkelt verktøy for oppfølging av, og dialog rundt det etiske arbeidet. IT-systemet vil bli implementert i 2010.

Lindex sin CSR-rapport er basert på Global Reporting Initiative (GRI), retningslinjer for bærekraftig rapportering. Hele rapporten kan lastes ned fra www.lindex.no under Om Lindex – Vi tar ansvar-CSR-rapport.

For ytterligere informasjon kontakt:

Nina Haugen, Country Merchandiser Mobil: 99 51 43 53

Sara Winroth, miljø-og CSR-sjef, Lindex Telefon: +46 31-739 50 28

Lindex sin forretningsidè er å tilby en inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av forskjellige konsepter innen dameundertøy, damekonfeksjon, barneklær og kosmetikk. Med omtrent 400 butikker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tsjekkia, Slovakia, Russland og Midtøsten er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjede. Lindex ble kåret til årets motekjede i 2009. Lindex er en del av det børsnoterte finske konsernet Stockmann. Mer informasjon finnes på www.lindex.com.