Lindex 2009: Omsetningsvekst på 5,1 prosent, ekspanderer videre

Motekjeden Lindex kan i dag rapportere en omsetningsvekst for 2009 på 5,1 prosent i lokale valutaer sammenlignet med året før og driftsresultatet for Lindex konsernet landet på 655,1 million Euro.

Den positive utviklingen vil fortsette i 2010 med ekspansjon til nye markeder i Europa og midt-Østen.

– Årsresultatet viser at vi har lagt bak oss et veldig godt år. Til tross for finanskrisen har den totale omsetningen målt i lokale valutaer økt, noe som viser at vi verdsettes av kundene våre. Det gir oss inspirasjon til forsatt vekst og ekspansjon til nye steder, sier Göran Bille, administrerende direktør for Lindex.

Lindex har nådd en viktig milepæl i sin ekspansjon med butikk nummer 400 som i løpet av våren åpnes i Dubai. Lindex har også konkrete planer om å åpne butikk i Egypt i løpet av 2010. Butikkene i midt-Østen etableres gjennom franchiseavtaler.

Lindex fortsetter samtidig sin offensive ekspansjon i sentral-Europa. I mars og april åpnes butikker i Praha og Bratislava. Åpningene er strategisk viktige i etableringen av Lindex i sentral-Europa. Via franchiseavtaler skal Lindex også åpne butikker i Bosnia-Herzegovinas hovedstad Sarajevo i april. Planen er å åpne 10-15 nye butikker i Europa, av cirka 40 totalt, innen utgangen av 2010.

– 2009 har vært et begivenhetsrikt år for Lindex. Varemerket vårt er styrket ved at vi har tatt frem riktige motekolleksjoner. Vi har forbedret varedistribusjonen og utviklet et tydeligere butikkonsept. I november ble vi kåret til årets motekjede i Sverige, noe som var ekstra hyggelig, og som i stor grad kan tilskrives innsatsen til alle våre ansatte, forteller Bille.

I løpet av de siste årene har Lindex blitt et ekspansivt og fremgangsrikt internasjonalt moteforetak. Konsernet har jobbet målrettet med å høyne motegraden på varene sine. Et synlig bevis på at konsernet lykkes med sin strategi var utmerkelsen «Årets motekjede» som ble gitt Lindex under den store motebransjegallaen i november 2009.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Göran Bille, VD Lindex
Tel: 031-739 50 02, Mobil: 0703-444 304

Hanne Leino, Landsjef Lindex Norge
Tel: 22 47 84 04, Mobil: 93 42 74 37

Lindex sin forretningsidè er å tilby en inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av forskjellige konsepter innen dameundertøy, damekonfeksjon, barneklær og kosmetikk. Med cirka 400 butikker i Sverige, Norge, Finland, Baltikum, Tsjekkia, Slovakia, Russland og Midtøsten er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjede.Lindex ble kåret til årets motekjede i 2009. Lindex er en del av det finske børsnoterte konsernet Stockman. Mer informasjon finnes på www.lindex.com.

Lindex og By Malina skaper den ultimate feriegarderoben sammen

Lindex og det svenske motevaremerket By Malina samarbeider for å lage en feriegarderobe med 26 plagg med alt du trenger til ferien. By Malinas sterke formspråk med lyse farger og vakre trykk har blitt integrert inn i Lindex' verden. Kolleksjonen blir lansert på nett og i utvalgte butikker i alle markeder fra og med 9. mai 2019.
april 30, 2019