Logotype Gå til shop online

Fashion Report – Spring 2011 Collections

I vårens kolleksjoner fra Lindex skiller fremfor alt tre ulike stiler seg ut med sine inspirasjonskilder.

INSPIRASJON
Romantisk nostalgi med tilbakeblikk på den amerikanske nybyggerstilen, prærien, og livet på landet. Følelsen er solbleket, litt slitt og rått i materialvalget og dette bryter med romantiske detaljer som blonder, folder, rynkepartier og rynkeganger.

Flover power og forskjellige vakre og fargeglade blomstermønstre står for mesteparten av inspirasjonen til en annen del av vårens kolleksjoner, der vi også ser andre spor av 70-tallet, folklore og hippiestilen.

Som kontrast til alt det romantiske merkes en stil der det meste av inspirasjonen hentes fra typisk maskuline plagg, som skarpe herreskjorter, og klassiske plagg som klubblazeren og trenchcoaten. Følelsen er «back to basic», men alltid med en oppdatert twist.

VÅRENS FARGER
Beige – fra lys sand til kamel og kaki
Blått – fra mørk marineblått til lyseblått, samt forskjellige nyanser
av denimblått, fra lyst til mørkt
Rødt – fra klar rød til korall og rosa puddertoner
Grått og svart som base
Hvitt – fra kremhvitt og vinterhvitt til kritthvitt – spesielt lengre frem mot sommeren er hvitt et av de bærende elementene på fargekartet.

MØNSTER
Striper, både brede og smale, blomster og forskjellige typer ruter dominerer i mønsterbildet.

MODELLER OG SILHUETTER
Bukser – de smale buksene lever videre, men får denne våren selskap av klassiske chinos, med eller uten sydde folder foran, samt videre buksemodeller med 70-tallsinspirasjon. Jeansen er enten smale, med noe mer vidde i boyfriend fit-modeller, eller med mye vidde i buksebena.

Blant skjortene er det enten de romantiske, med detaljer som blonder, broderier og små volanger, som stikker seg frem, eller de strikte som tydelig er inspirert av de klassiske herreskjortene i både materialvalg og silhuetter. Kjolen beholder sin posisjon som et av favorittplaggene også i vår, aller helst maxilang og gjerne blomstrete.

DESIGNERNES VALG
Som sine favoritter har designteamet hos Lindex valgt følgende produkter fra vårens Lindex-kolleksjoner:

• Den klassiske skjorten eller den romantiske blusen
  • Den romantiske, blomstrete maxikjolen med masse vidde og følelse av 70-tallet
  • Buksen med høyt liv og mye vidde i bena
  • Kanvasvesken med skinndetaljer, et tilbehør som passer til nesten alt.

Flere bilder fra Lindex sin pressevisning i Stockholm finner du på:
www.lindex.com/no/fashion/motebilder

For ytterligere informasjon om kolleksjoner og presseprøver,
kontakt:
Nina Haugen, Manager, Marketing & Merchandising,