Sterk reduksjon i flytransporten for Lindex

Lindex har lyktes i å redusere mengden av flytransport i løpet av 2008 til 2 prosent mot over 8 prosent tre år tidligere. Det fremkommer i motekjeden Lindex sin CSR-rapport for 2008 som publiseres i dag.

Rapporten gir en utførlig beskrivelse av Lindex sitt miljøarbeid og foretakets innsats for å forbedre forholdene i de landene der produksjonen av foretakets produkter skjer.

– Lindex har langsiktige ambisjoner om å redusere utslipp av karbondioksid. Flytransporten er vår største miljøpåvirkning og derfor er vi stolte av å kunne konstatere en reduksjon i andelen flytransport til 2 prosent, målt i volum. Reduksjonen er et resultat av vårt aktive arbeid med å minske flyfrakt, forteller Sara Carlsson, informasjonssjef i Lindex.

I prinsippet skal ikke fly benyttes, og tillates kun i unntakstilfeller. Ved å ha en effektiv logistikk kan Lindex bedre påvirke transporten fra produksjon til butikk.

– I løpet av 2007 tok Lindex i bruk den nye distribusjonssentralen i Partille utenfor Gøteborg. Allerede nå kan vi se at det resulterer i en bedre logistikkplanlegging og det hjelper oss med å forbedre vårt miljøarbeid, noe som er veldig tilfredsstillende, sier Sara Carlsson.

Flere viktige hendelser i 2008:

• Alle foretakets ca 360 butikker innførte kundeplastposer av resirkulert materiale.
  • I 2008 reduserte Lindex sitt totale karbondioksidutslipp med 23 prosent sammenlignet med året før. Nedgangen er først og fremst et resultat av redusert utslipp fra transport.
  • Lindex minsket strømforbruket i foretakets butikker med 18 prosent.
  • Innføring av ny returemballasje i plast har ført til en nedgang i bruken av pappkartonger med mer enn 50 prosent.
  • Lindex solgte over en million økologiske plagg

Det er tredje året på rad at Lindex presenterer en CSR-rapport. Rapporten er basert på ”Global Reporting Initiativ (GRI) sustainability reporting standard 2008” som gjelder kvalitative så vel som kvantitative data. Rapporten i sin helhet er tigjengelig og kan lastes ned på www.lindex.no, under Om Lindex – Vi tar ansvar – CSR-rapport.

For nærmere informasjon kontakt:

Nina Haugen, Country Merchandiser Telefon: 22 47 84 00
Mobil: 99 51 43 53

Lindex sin forretningsidè er å tilby en inspirerende og prisgunstig mote. Sortimentet består av flere ulike konsepter innen dameundertøy, damekonfeksjon, barneklær og kosmetikk. Med drøyt 360 butikker i Sverige, Norge, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Tsjekkia, Russland og Midtøsten er Lindex i dag en av Nord-Europas ledende motekjeder. Lindex er en del av det børsnoterte, finske konsernet Stockman. Mer informasjon finnes på www.lindex.com.