Lindex viser et sterkt resultat og storsatser på ekspansjon

Lindex øker salget og fortsetter sin ekspansjon. Denne positive beskjeden gir motekjeden i forbindelse med den siste delårsrapporten. Lindex har hatt et rekordår hittil og fokuset nå er på ekspansjon østover. I november åpner første butikken i Moskva. Og denne uken slår Lindex dørene opp for butikk nummer 200 i Sverige.

Lindex har på et år blitt et ekspansivt og fremgangsrikt internasjonalt moteforetak. Tilvekststrategien er offensiv og målet er å bortimot fordoble butikkene på fem år. Planen er at 100 butikker skal åpnes i Russland og ytterligere 100 på øvrige markeder.

– Ekspansjonen er en utfordring og den har naturligvis blitt en enda større utfordring i lavkonjunkturen. Men vi har funnet en tilvekststrategi som fungerer. Lindex sitt sortiment er veldig bra nå og vårt tilbud har vist seg å falle i smak på det internasjonale markedet, sier Göran Bille, VD i Lindex.

I fjor høst åpnet Lindex sin første butikk i St. Petersburg i Russland. I november slår motekjeden opp dørene for sin femte butikk i Russland. Denne gang i sentrale Moskva. Samtidig har Lindex gått på eksport til Midtøsten med ti butikker på franchisebasis, med utgangspunkt i Saudi-Arabia. I løpet av høsten har Lindex til og med åpnet to butikker i Slovakia, et nytt marked for Lindex.

Også på hjemmebane går Lindex bra og åpner butikk nummer 200 i Sverige den 22. oktober, i Liljeholmen i Stockholm. Mange foretak innen detaljhandelen har det tøft, men Lindex har i år tatt markedsandeler i Sverige. Delårsrapporten viser at salget økte i lokal valuta med 5,4 prosent i tredje kvartal.

– 2009 har vært et fantastisk år for Lindex. Vi kan konstatere at konseptet vårt lokker kundene til butikkene. Alle våre forretningsområder har prestert bra, noe som er fantastisk moro, sier Göran Bille