Lindex och dess kunder donerar 19,1 MSEK till cancerforskningen – ny rekordinsamling

Modeföretaget Lindex och dess kunder slår föregående års rekordinsamling till cancerforskningen. I år uppgår donationen från Lindex alla försäljningsmarknader till 19,1 miljoner kronor, varav 11,5 miljoner enbart har samlats in i Sverige.

”Vi känner en djup ödmjukhet och tacksamhet gentemot våra kunder, som tillsammans med våra fantastiska medarbetare, har möjliggjort ännu en rekordinsamling på 19,1 miljoner kronor till cancerforskningen. Under de tjugo år som gått sedan vårt engagemang för att stödja cancerforskningen inleddes, har fler kvinnor överlevt en cancerdiagnos tack vare forskningens framsteg. Därför är det så viktigt att fortsätta stödja denna forskning så att alla kvinnor får en chans till ett längre och friskare liv. Tillsammans är vi med och gör verklig skillnad”, säger Sanna Lindgren, Director of Culture & Communications på Lindex.

Under oktober skänkte Lindex tio procent av all BH-försäljning till cancerforskningen. Dessutom sålde modeföretaget Cancerfondens Rosa band och armband i sina butiker och online på lindex.com där hela försäljningen doneras till Cancerfonden.

På den svenska marknaden har Lindex tillsammans med sina kunder samlat in 11,5 miljoner kronor till cancerforskningen.

”Lindex har stått med oss i den här kampen ända sedan starten för Rosa Bandet för 20 år sen. För det känner vi på Cancerfonden otrolig tacksamhet mot både Lindex medarbetare och kunder. Återigen har de nått ett fantastiskt insamlingsresultat som har stor betydelse i det fortsatta arbetet att besegra cancer”, säger Ulrika Årehed Kågström, Generalsekreterare på Cancerfonden.

Lindex markerar 20 år som huvudsponsor av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Under åren har de, tillsammans med sina kunder, framgångsrikt samlat in 204,7 miljoner kronor till cancerforskningen i både Sverige och genom samarbete med lokala organisationer på deras övriga 17 försäljningsmarknader.

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager