Lindex donerar 2,7 miljoner kronor till hållbar utveckling

Sedan initiativet One Bag Habit startade 1 juni 2017 har förbrukningen av påsar i Lindex svenska butiker minskat kraftigt. Endast cirka 30 procent av Lindex kunder har valt att köpa en påse vilket har medfört att Lindex donerar 2,7 miljoner kronor till STEPS och WaterAid.

- Vi är väldigt glada för den genomslagskraft som vårt gemensamma initiativ har fått och hur det bidrar till en bättre påskonsumtion. Att två tredjedelar av Lindex svenska kunder har hittat andra, mer hållbara sätt att bära hem sina varor känns jättebra, säger Anna-Karin Dahlberg, Hållbarhetschef på Lindex.

Liksom alla medlemsföretag i One Bag Habit donerar Lindex överskottet från försäljningen av påsar till ändamål som driver hållbar utveckling, inom miljö- eller sociala frågor. Donationssumman för de sju första månaderna uppgår till 2 741 104 kronor, pengar som Lindex donerar till det svenska forskningsprogrammet STEPS och den internationella organisationen WaterAid.

Sedan initiativet startade har flera svenska företag anslutit och i början av 2018 börjar även Lindex i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum att ta betalt för påsarna.

Läs mer om One Bag Habit på www.one-bag-habit.se

För mer information, kontakta;