Jörgen Johansson ny VD i Lindex

Jörgen Johansson ny VD i LindexVerkställande direktören i Lindex, Hans Johansson, har meddelat företagetsstyrelse att han under sommaren 2001 önskar lämna VD-posten. Till HansJohanssons efterträdare har styrelsen utsett Jörgen Johansson, idag VD ochkoncernchef på Saba Trading AB.Saba Trading AB är Nordens ledande importör och distributör av frukt,grönt och blommor med en omsättning på 3,7 miljarder kronor. JörgenJohansson, 52, som tillträder VD-posten i Lindex senast under augusti2001, har även erfarenhet av ledande positioner i bland annat Electrolux,senast som VD för Husqvarna Sewing Machines.Hans Johansson har i mer än 10 år lett Lindex verksamhet under olikaägare, bl a ICA, och som börsbolag.-Hans Johansson har spelat en avgörande roll för skapandet av dagensLindex, säger styrelseordförande Birgitta Johansson-Hedberg. Vi sätterstort värde på hans arbete och ser mycket positivt på att han är villigatt kvarstå som rådgivare en tid.-Efter 10 år som VD känner jag att det är dags att gå in i en ny fas avlivet säger Hans Johansson. Min tid på Lindex har varit spännande. Under90-talet har vi genomfört en internationell expansion, både vad gällerbutiker och inköpskontor, vi har börsintroducerat företaget och utvecklatvårt butikskoncept.För ytterligare information kontakta:Birgitta Johansson-Hedberg, Styrelseordförande tel +46 (0)8-58 59 10 49 Hans Johansson, Verkställande Direktör tel +46 (0)322-77 702 Åsa Lindell Byström, Informationsdirektör tel +46 (0)322 744 00 mobil +46 (0)706 33 59 79 Jörgen Johansson tel +46 (0)8-60 26 091Lindex är en butikskedja med drygt 340 butiker varav drygt 310 på dennordiska marknaden och 31 butiker i Tyskland. Koncernens produktområden ärdamkonfektion, damunderkläder, barnkläder och kosmetik.------------------------------------------------------------Denna information skickades av BIT http://www.bit.seFöljande filer finns att ladda ned:http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00110/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/09/20010309BIT00110/bit0002.pdf