Lindex lanserer ny, Even Better Denim - laget med mindre vann enn noen gang før

Lindex lanserer nye, Even Better Denim plagg som er mer bærekraftige enn noensinne. Vaskeprosessen for ett par jeans krever 50-70 liter når den er gjort på den konvensjonelle måten. Lindex har nådd nye nivåer med sin Even Better Denim, som er laget med en vaskeprosess som bare krever en flaske vann.

"Vi er på en denim-reise hvor vi undersøker hvordan vi kan tilby kundene våre fantastisk denim med minst mulig miljøpåvirkning. Vi er veldig glade for å lansere disse nye Even Better Denim plaggene, hvor vi gjennom samarbeid og ny teknologi har nådd en ny milepæl”, sier Anna-Karin Dahlberg, Bærekraftsjef for Lindex.

Lindex sine nye Even Better Denim-plagg er utviklet i samarbeid med en spansk denimkonsulent Jeanologia og er laget med den mest bærekraftige vaskeprosessen. Med ny innovativ teknologi har Lindex brukt luft og laser for å oppnå resultatene. Det er kun brukt 2 liter vann, en flaske, i vaskeprosessen. Prosessen er bedre for miljøet og for de som jobber i produksjon.

Even Better Denim-plaggene er også laget av mer bærekraftige materialer, for eksempel
resirkulert bomull og resirkulert polyester. Plaggene er farget i det reneste indigo-fargestoffet på markedet som er bedre for både miljøet og menneskene som jobber i produksjonen. Plaggene har også mer bærekraftige detaljer som knapper, glidelåser og lommer.

I 2014 begynte Lindex sin denimreise med å produsere denim på en mer bærekraftig måte. Det ble gjort betydelige fremskritt, og i dag er 100 prosent av Lindex denim-sortimentet Better Denim, laget av mer bærekraftige materialer og med mer bærekraftige vaskeprosesser som bare bruker 8-12 liter vann. Lindex jobber kontinuerlig med små kolleksjoner av Even Better Denim-plagg for å utvikle sitt mer bærekraftige denim-sortiment ytterligere ved å søke innovasjoner og utforske nye løsninger. Ambisjonen med Even Better Denim er å finne forbedringer som senere kan implementeres i hele Lindex sitt denim-sortiment.

Even Better Denim-plaggene finnes i Lindex sitt dame- og barne sortiment, og vil bli solgt i alle Lindex butikker og på lindex.com fra uke 44.

Les mer om Lindex Better Denim her.

Nina Haugen
Manager, Marketing & Merchandiser Norge