Lindex når 7 milliarder SEK i omsetning og presenterer sitt sterkeste årsresultat

I dag presenterer Lindex årsrapporten for fjerde kvartal og året 2022 og kan vise til sitt høyeste årsresultat noensinne. I løpet av året økte salget med 14,1 prosent og overstiger nå 7 milliarder SEK. Lindex økte lønnsomheten i alle markeder og på alle forretningsområder i løpet av året.

Lindex’ driftsresultat* for 2022 utgjorde 875 MSEK, som er en økning på 27 prosent sammenlignet med året før og 156 prosent sammenlignet med 2019, før pandemien (690 MSEK 2021, 340 MSEK 2019). Lindex’ driftsresultat* for fjerde kvartal i 2022 utgjorde 230 MSEK (226 MSEK 2021, 153 MSEK 2019).

«2022 var et vanskelig år på mange måter, med stor usikkerhet og mange utfordringer som økte kjøps- og fraktpriser, en historisk høy pris på den amerikanske dollaren samt inflasjon. Til tross for den utfordrende verden rundt oss, lyktes vi å ta Lindex til et nytt nivå og levere vårt høyeste årsresultat noensinne. Vi fikk også over 7 milliarder i omsetning, som er en stor milepæl. Jeg er veldig stolt av alle de fantastiske ansatte hos Lindex som med sitt store kundefokus, engasjement og dedikerte innsats har muliggjort den vellykkede utviklingen vår, hvor vi har vokst både når det gjelder bærekraft og lønnsomhet», sier CEO Susanne Ehnbåge.

Lindex’ salg for 2022 økte med 14,1 prosent, noe som betyr at moteselskapets omsetning overstiger 7,0 milliarder SEK det året. Sammenlignet med 2019 økte salget med 15,6 prosent. Lindex kan vise til bedre salgsvekst enn markedet for alle de nordiske salgslandene. Salget for fjerde kvartal økte med 4,5 prosent og sammenlignet med samme periode i 2019, økte salget med 11,0 prosent.

Moteselskapet fortsatte å øke veksten i fysiske butikker med en økning på 13,6 prosent i løpet av året. Det digitale salget gikk ned med 0,7 prosent og utgjorde 18,5 prosent av det totale salget.

«Vi øker salget i alle markeder og forretningsområder. Undertøy øker mest med en vekst på 20 prosent i løpet av året. Vi har sterke digitale salgstall, samtidig som vi fortsetter med en fin vekst i de fysiske butikkene våre, noe som er flott å se. I løpet av året har vi fått over 1 millioner nye kunder, og vi har nå totalt over 5,7 millioner registrerte kunder, som er et godt bevis på at Lindex er en sterk merkevare. Dette gir oss en fantastisk mulighet til å fortsette å utdype kundekunnskapen vår og videreutvikle tilbudet vårt basert på innsikt og behovene til kundene våre», sier Susanne Ehnbåge.

I løpet av året har Lindex fortsatt å ta viktige skritt i omleggingen til en mer bærekraftig virksomhet. Lindex vokser på nye måter hvor sirkulære forretningsmodeller og kontinuerlig utvikling av kundetilbudet med nye tjenester er viktige deler i moteselskapets omlegging.

«Å skape bærekraftig vekst og videreutvikle tilbudet vårt, med kundens behov i fokus, er sentrale deler av reisen vår fremover. I løpet av det siste året har vi kommet oss inn i femtech-markedet og lansert det nye merket Female Engineering og våre første femtech-produkter. Vi har også skalert opp tilbudet vårt innen secondhand til å inkludere alle barneklær, åpnet en pop-up-butikk og innført et testprogram på nett. Dette gir oss verdifull innsikt i hvordan forretningsmodellen kan utvikles for å sikre langsiktig skalerbarhet og lønnsomhet. Et annet viktig skritt i omleggingen til et mer bærekraftig og sirkulært sortiment er vår investering i et nytt viskosefiber basert på OnceMore® – en unik, innovativ prosess for tekstilgjenvinning av blandede materialer i stor skala. Vi er midt i en omleggingsfase og har høye ambisjoner om å vokse, både når det gjelder bærekraft og lønnsomhet, så det er avgjørende at de strategiske investeringene våre og den digitale utviklingen fremover gjøres på de rette områdene», sier Susanne Ehnbåge.

*Lindex’ driftsresultat blir rapportert, med unntak av IFRS16-leieavtaler.

Nina Haugen
Sales and Marketing Manager